Friday, October 29, 2010

Από την κυκλοφοριακή ασφυξία στην ανάσα ζωής: Το πρόγραμμα της Πρωτοβουλίας.

Για να μιλήσουμε για βελτίωση της μετακίνησης στη Θεσσαλονίκη, πρέπει καταρχήν να οραματιστούμε για την πόλη, να σχεδιάσουμε την πολιτική και να θέσουμε ξεκάθαρους ποιοτικούς, ποσοτικούς και χρονικούς στόχους για τη μετακίνηση. Πώς επιθυμούμε να λειτουργεί γενικά ο αστικός χώρος και ποιες είναι οι προτεραιότητες για τη μετακίνηση; Τι θα χρειαστεί να θυσιάσουμε για να πετύχουμε κάποια άλλα; Επίσης, είναι ανάγκη να αξιολογούμε την αποτελεσματικότητα όσων μέτρων και έργων υλοποιούνται, ώστε να αποφασίζουμε ποια θα επεκτείνονται και ποια θα τροποποιούνται.

Ο μοναδικός και αποκλειστικός υπεύθυνος για να ορίσει την πολιτική και τους στόχους για τη μετακίνηση είναι η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Κανένα υπουργείο, καμία επιτροπή, κανένας τρίτος σαν και αυτούς στους οποίους η απερχόμενη Δημοτική Αρχή μετέθεσε τις ευθύνες της και απεμπόλησε το αποκλειστικό δικαίωμα των πολιτών της να ορίζουν την πόλη στην οποία θα ζουν.

Το όραμα της Πρωτοβουλίας για τη μετακίνηση συνοψίζεται εδώ: οι αστικοί δρόμοι δεν εξυπηρετούν μετακινήσεις μόνο με Ι.Χ. αλλά και με άλλα μέσα. Μέσο Μεταφοράς είναι το αστικό λεωφορείο, τα πόδια μας, το ποδήλατο, το μπαστούνι του ηλικιωμένου, το λευκό μπαστούνι του τυφλού και το παιδικό καρότσι. Επίσης, ο αστικός χώρος γενικά δεν προορίζεται μόνο για μετακινήσεις αλλά και για άλλες δραστηριότητες, όπως κοινωνική συνεύρεση, παιδικό παιχνίδι, αγορές και διασκέδαση.

Οι στόχοι μας με ορίζοντα επίτευξης τα 5 χρόνια, αναφέρονται παρακάτω:
α) αύξηση της ταχύτητας των αστικών λεωφορείων στα 20 χλμ/ώρα.
β) μηδενικά ατυχήματα με πεζούς και ευάλωτους χρήστες.
γ) μηδενική κατάληψη δημόσιου χώρου από σταθμευμένα οχήματα.
Πιστεύοντας ότι το κυκλοφοριακό είναι θέμα που ξεφεύγει από τα στενά όρια του Δήμου θα επιδιώξουμε άμεσα την έστω και άτυπη συνεργασία των δημοτικών αυτοδιοικήσεων και μελλοντικά τη δημιουργία Μητροπολιτικού Φορέα Συγκοινωνιών για όλο το Πολεοδομικό Συγκρότημα.

Η θέση της Πρωτοβουλίας για τα μεγάλα έργα

ΜΕΤΡΟ

Ο πήχης των προσδοκιών της πόλης έχει κατέβει τόσο πολύ τα τελευταία χρόνια λόγω των άστοχων επιλογών των Κυβερνήσεων αλλά και της Δημοτικής αρχής, ώστε θεωρείται θρίαμβος η έναρξη κατασκευής, μετά από 15 συναπτά χρόνια μάταιων ΜΕΤΡΟ-αναζητήσεων, των 9,6 χλμ. γραμμής μετρό και την σπατάλη αρκετών δις σε άχρηστα έργα(η γνωστή τρύπα μένει στα αζήτητα), με ορίζοντα υλοποίησης το έτος 2014.
Ο σχεδιασμός, οι απαλλοτριώσεις, οι προπαρασκευαστικές εργασίες και η εξασφάλιση των αναγκαίων πιστώσεων για τις επεκτάσεις, έπρεπε να έχουν ήδη ολοκληρωθεί, έτσι ώστε με την κατασκευή του βασικού κορμού να εκτελούνται και οι πρόδρομες εργασίες των επεκτάσεων.
Οι χρηματοδοτήσεις από τα Ευρωπαικά προγράμματα δεν είναι απεριόριστες, τα οικονομικά της χώρας επισφαλή και αβέβαια και ο κίνδυνος της οικονομικής κατάρρευσης, ορατός. Το αίτημα για ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη, θα αποκτήσει ουσία, μόνο εάν κλείσουν άμεσα οι στρόφιγγες των χρηματοδοτήσεων και των συνεχών επεκτάσεων του ΜΕΤΡΟ στο λεκανοπέδιο, για την επέκταση του ΜΕΤΡΟ της Θεσσαλονίκης.

Έτσι μόνο μπορεί στο ορατό μέλλον το πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης να αποκτήσει έναν βασικό κορμό ΜΕΤΡΟ 32,5 χλμ που θα συνδέσει τους δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος από την Καλαμαριά και την Χαριλάου, μέχρι τη Σταυρούπολη και το Ελευθέριο-Κορδελιό, στην πορεία για τη συγκρότηση του Μητροπολιτικού Δήμου.

Όλα τα υπόλοιπα που γράφονται ή ακούγονται, είναι λόγια και υποσχέσεις που, ως συνήθως, στις προεκλογικές περιόδους, υποκύπτουν στη γοητεία των εντυπώσεων και εγκαταλείπονται την επόμενη ημέρα.
Το σχέδιο μπορεί να περιλάβει ακόμη και την μελλοντική απομάκρυνση του επιβατικού σταθμού του Ο.Σ.Ε. από το κέντρο ουσιαστικά της πόλης που βρίσκεται σήμερα, στο δυτικό άκρο της πόλης, με ταυτόχρονη απελευθέρωση μεγάλης έκτασης που καταλαμβάνουν σήμερα οι σιδηροτροχιές για τη δημιουργία χώρων πρασίνου. Αυτό, προϋποθέτει την απευθείας σύνδεση του μετρό με τον σιδηρόδρομο.

Το ιδιωτικό αυτοκίνητο και το Κέντρο


Βασική αρχή για μια βιώσιμη Θεσσαλονίκη είναι η μείωση της χρήσης των αυτοκινήτων. Για το λόγο αυτό μεγάλα και «διαφημισμένα» έργα όπως η υποθαλάσσια αρτηρία που βούλιαξε στον Θερμαϊκό, αλλά κόστισε 70 εκατ. περίπου για ποινικές ρήτρες, καθώς και η σχεδιαζόμενη «μικρή υποθαλάσσια», που παρακάμπτει το ιστορικό κέντρο πρέπει να εγκαταλειφθούν, καθώς δημιουργούν περιβαλλοντικά προβλήματα και απορροφούν πολύτιμους πόρους.

Αντίθετα μια πολιτική δημιουργίας πολλαπλών χώρων στάθμευσης στην περίμετρο του κέντρου και στις συνοικίες που συνδέονται με δημόσια συγκοινωνία αποτελεί μια πολύ ουσιαστικότερη συμβολή στην επίλυση των αστικών μετακινήσεων που δημιουργεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα.

Η χρήση του ιδιωτικού αυτοκινήτου για τις αστικές μετακινήσεις, θα μειωθεί στο ελάχιστο εάν οι δημόσιες συγκοινωνίες με κάθε μέσο (προαστιακός σιδηρόδρομος, μετρό, τραμ, οικολογικά λεωφορεία, θαλάσσια συγκοινωνία) είναι γρήγορες, ελκυστικές και αποτελεσματικές.

Tο κέντρο πρέπει να διατηρήσει την ζωντάνια του, την ποικιλία του, την ελκυστικότητά του. Πρέπει όλοι, κάτοικοι και επισκέπτες, να μπορούμε να το προσεγγίσουμε εύκολα και να κινηθούμε άνετα σε όλη του την έκταση. Aυτά μπορούν να γίνουν μόνο αν μειωθεί η χρήση του I.X. στο κέντρο και αν ο στόχος αυτός υποστηριχθεί από ένα σύνολο μέτρων για την κυκλοφορία, τις συγκοινωνίες, τη στάθμευση, την τροφοδοσία, σε όλη την πόλη.

Προτεραιότητα για οποιαδήποτε βελτίωση έχει η άμεση αντιμετώπιση της στάθμευσης, κατά σειρά για τους κατοίκους, τους εργαζόμενους, τους επισκέπτες. Στόχος τετραετίας για τους κατοίκους, είναι να εξασφαλιστεί μία θέση για κάθε οικογένεια.
O στόχος της αποσυμφόρησης του κέντρου της Θεσσαλονίκης επιτυγχάνεται και με την σταδιακή ανάσχεση της κίνησης των I.X. προς το κέντρο, καθώς θα υπάρχουν οι μεγάλοι σταθμοί μετεπιβίβασης, αλλά και οι χώροι στάθμευσης στην περίμετρο του ιστορικού κέντρου.

Οι υπόγειοι χώροι στάθμευσης που κατασκευάστηκαν στο νέο Δημαρχείο, μπορούν να διατεθούν με ευνοϊκότερους όρους για τη στάθμευση των αυτοκινήτων όσων θέλουν να κυκλοφορήσουν στο κέντρο της πόλης και στη περίμετρό του.
Θα δημιουργηθούν ελεύθεροι υπέργειοι χώροι στάθμευσης στο χώρο της ΔΕΘ, μέχρις ότου μεταφερθεί στην περιοχή που θα επιλεγεί και απελευθερωθεί ο χώρος για την δημιουργία του Μητροπολιτικού πάρκου της πόλης. Αντίστοιχοι ελεύθεροι χώροι στάθμευσης θα δημιουργηθούν στο χώρο του λιμανιού, στην Δυτική πλευρά του κέντρου, ενώ η κυκλοφορία στο κέντρο, θα γίνεται με μκρά δημοτικά λεωφορεία, σε κυκλικές διαδρομές, δωρεάν.

Με αυτόν τον τρόπο, δημιουργείται ένα περιμετρικό φράγμα στη κίνηση των αυτοκινήτων προς το Κέντρο, δίνοντας ταυτόχρονα τη δυνατότητα για πεζοδρομήσεις και αναπλάσεις ευρείας κλίμακας στο ιστορικό κέντρο της πόλης, όπως άλλωστε συμβαίνει σε όλες τις Ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις.

H λειτουργία των γκαράζ υποστηρίζεται από σύστημα με την χρήση τηλεματικής, που πληροφορεί όσους προσεγγίζουν το κέντρο, για τον πλησιέστερο σταθμό και τις διαθέσιμες σ' αυτόν θέσεις.

O δήμος συνεργάζεται με τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες προκειμένου να σχεδιαστεί μια νέα τιμολογιακή πολιτική για τους οργανωμένους χώρους στάθμευσης, ώστε η τιμολόγηση κάθε θέση στάθμευσης στους περιφερειακούς και κεντρικούς σταθμούς, να εναρμονίζεται με τον στόχο αποθάρρυνσης της εισόδου των I.X. προς το κέντρο της Θεσσαλονίκης.

H πλήρης δημοτική εποπτεία, καθώς οι κρίσιμες αποφάσεις ανήκουν στο Δημοτικό Συμβούλιο και δεν εκχωρούνται. Oμοίως δεν εκχωρούνται αρμοδιότητες, που σχετίζονται με τα συνταγματικά δικαιώματα των πολιτών. Ως κρίσιμες αποφάσεις θεωρούνται αυτές που αφορούν την τιμολογιακή πολιτική, τις κανονιστικές διατάξεις, την χωροθέτηση της στάθμευσης, καθώς και την συγκρότηση-λειτουργία μηχανισμού ελέγχου και είσπραξης των εσόδων.

H διαφοροποίηση της τιμολογιακής πολιτικής, ανάλογα με τον χαρακτήρα κάθε περιοχής και τις καθορισμένες ζώνες στάθμευσης, ώστε το σύστημα να είναι κοινωνικά δίκαιο και να γίνει αποδεκτό από τους πολίτες.

Για τους μόνιμους κατοίκους, δωρεάν στάθμευση, σε ζώνες που είναι καθορισμένες, ελεγχόμενες και επαρκείς. Στόχος τετραετίας για τους κατοίκους του Κέντρου, είναι να εξασφαλιστεί μία θέση για κάθε οικογένεια.

Συστηματικός και αυστηρός έλεγχος στους χώρους που δεν επιτρέπεται η στάθμευση, ο οποίος όπως και στις περιοχές ελεγχόμενης στάθμευσης, ασκείται αποκλειστικά από τον δήμο μέσω της δημοτικής αστυνομίας.

Ο σχεδιασμός των ζωνών ελεγχόμενης στάθμευσης λαμβάνει υπόψη το συγκοινωνιακό δίκτυο, δεν θέτει εμπόδια στην καλή λειτουργία του και παράλληλα έχει ευελιξία ώστε να προσαρμόζεται σε μεταβολές αναγκαίες για την βελτίωση της πόλη.

Δημόσια μέσα συγκοινωνίας (ΟΑΣΘ).

Eπιδίωξή μας είναι η ανάπτυξη στην Θεσσαλονίκη, ενός συστήματος Aστικών Συγκοινωνιών, το οποίο θα είναι άνετο, εξυπηρετικό, οικονομικά προσιτό και επομένως ελκυστικό για όλους τους πολίτες.

Η προτροπή και παρότρυνση των συμπολιτών μας να πάψουν να χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητά τους και να μετακινούνται με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, είναι λόγος κενός περιεχομένου όταν τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, με τα γνωστά προβλήματα είναι η μοναδική εναλλακτική δυνατότητα.

Το υπάρχον σύστημα Αστικών Συγκοινωνιών πρέπει να εκσυγχρονισθεί άμεσα για να μπορεί να εξυπηρετεί τους κατοίκους με επάρκεια, αξιοπιστία και ποιότητα.
Aυτός ο στόχος απαιτεί τον πλήρη εκσυγχρονισμό του ΟΑΣΘ, με την αγορά των 100 περίπου λεωφορείων που απαιτούνται για την συμπλήρωση του στόλου του, έτσι ώστε οι λωρίδες αποκλειστικής χρήσης μόνο από λεωφορεία, που πρέπει να επεκταθούν σε όλο το πολεοδομικό συγκρότημα και στην ουσία είναι δέσμευση δημόσιου χώρου της πόλης για τις μετακινήσεις των κατοίκων της, να πιάσουν τόπο με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Τα λεωφορεία θα πρέπει να χρησιμοποιούν αντιρρυπαντική τεχνολογία, να μπορούν εύκολα να χρησιμοποιούνται από άτομα με κινητικά προβλήματα, να διαθέτουν κλιματισμό, να χρησιμοποιούν αντιθορυβικά ελαστικά και να έχουν πρόβλεψη συμπληρωματικού εξοπλισμού για τη μεταφορά ποδηλάτων.

Ταυτόχρονα θα πρέπει να παρθούν μέτρα και να γίνουν ρυθμίσεις που θα εξασφαλίζουν με αυστηρή αστυνόμευση, την προτεραιότητα των μέσων μαζικής μεταφοράς στο οδικό δίκτυο, όπως ειδικές ρυθμίσεις στα φανάρια ή καθορισμός πεζοδρόμων με λωρίδα διέλευσης M.M.M. και χρήση της τηλεματικής για την αποδοτικότερη διαχείριση και συντονισμό του όλου συστήματος.

Σε στενή συνεργασία με το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ), θα επεκταθούν άμεσα οι λεωφορειολωρίδες όπου αυτό είναι δυνατόν και θα ανάληφθούν πρωτοβουλίες για άρση του φαινομένου της χρήσης των λεωφορειολωρίδων από ταξί, εκτός από τα συγκεκριμένα σημεία στα οποία χωροθετούνται οι εσοχές, για επιβίβαση και αποβίβαση των επιβατών.

Στη περιφέρεια της πόλης θα πρέπει να κατασκευασθούν σταθμοί μετεπιβίβασης, σωστά χωροθετημένοι και οργανωμένοι, ώστε να παρέχουν άνεση και ασφάλεια στους χρήστες, με παράλληλη φροντίδα για την αναμόρφωση και την αισθητική των περιοχών οι οποίες θα επιβαρυνθούν με αυτή τη λειτουργία.

Σε στενή συνεργασία με τον ΟΑΣΘ, θα φροντίσουμε για τη δημιουργία γραμμής «ΜΕΤΡΟ», στην οποία το λεωφορείο θα ακολουθεί επιφανειακά τη χάραξη του μετρό, για την καλύτερη εξοικείωση των επιβατών με το μετρό, όταν αυτό λειτουργήσει.
Η Δημοτική μας κίνηση εκτιμά ότι ο σχεδιασμός και κυρίως η υλοποίηση και οργάνωση της πρότασής μας, δεν είναι δυνατό να δρομολογηθεί με το ισχύον
νομικό πλαίσιο που διέπει τον ΟΑΣΘ. Η θέση μας είναι ότι οι Αστικές συγκοινωνίες στην Θεσσαλονίκη πρέπει να περιέλθουν ΑΜΕΣΑ στον έλεγχο της τοπικής αυτοδιοίκησης και να αποκτήσουν ουσιαστικό δημόσιο χαρακτήρα.

Ο Δήμος Θεσσαλονίκης ως ο μεγαλύτερος Δήμος του πολεοδομικού συγκροτήματος σε συντονισμό με τους άλλους Δήμους, ενεργοποιεί τις δυνατότητες που παρέχει ο Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων για την είσοδό του στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας με πλειοψηφική συμμετοχή.

Διεκδικούμε την αναλογική επιχορήγηση του εισιτηρίου του ΟΑΣΘ από τα αρμόδια Υπουργεία, με αυτή των ΜΜΜ των Αθηνών, έτσι ώστε να αρθούν οι χρονίζουσες αδικίες που υφίσταται η Πόλη σχετικά με την υποχρηματοδότηση των μεταφορικών της υποδομών. Από την αύξηση της επιχορήγησης που θα προκύψει, θα δοθεί η δυνατότητα συμμετοχής της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο μετοχικό κεφάλαιο του ΟΑΣΘ με την αγορά 100 νέων καθαρών λεωφορείων. Επιδίωξη της Δημοτικής μας αρχής είναι η αναβάθμιση του στόλου του ΟΑΣΘ και η προετοιμασία του για να αναλάβει το επιπλέον μεταφορικό έργο που αναμένεται να προκύψει από την έμφαση της πολιτικής του Δήμου στην προώθηση των ΜΜΜ.
Είναι πλέον καιρός η Θεσσαλονίκη να αποκτήσει τις σύγχρονες Αστικές συγκοινωνίες που έχει ανάγκη, όπως άλλωστε συμβαίνει σε όλες τις Ευρωπαικές μεγαλουπόλεις. Η χρηματοδότηση εξασφαλίζεται από τα Ευρωπαικά προγράμματα και η διαχείριση του όλου συστήματος θα γίνει με τη σοβαρότητα, και τις προδιαγραφές που απαιτούνται. Χρειάζεται τόλμη και αποφασιστικότητα.
H Θεσσαλονίκη έχει απόλυτη ανάγκη από το Tραμ.
Είναι οικολογικό, άνετο, γρήγορο, ασφαλές φιλικό προς την ζωή της πόλης, μη ρυπογόνο, και απαιτεί μικρό κόστος και χρόνο για την κατασκευή της υποδομής του. Ένα μέσο που μπορεί, με τον σχεδιασμό του και με ευρείας κλίμακας πεζοδρομήσεις, να συνεισφέρει στην επιδιωκόμενη πολεοδομική και αισθητική αναβάθμιση της πόλης και να υποστηρίξει την λειτουργική και οικονομική ζωντάνια του κέντρου. της.
Το Tραμ, σε ένα μήκος περίπου 30 χιλιομέτρων, θα συνδέσει άμεσα το ΙΚΕΑ ανατολικά με το κέντρο και τον Σιδηροδρομικό Σταθμό. Σε μεταγενέστερο στάδιο μπορεί να επεκταθεί προς το αεροδρόμιο ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ανατολικά, και δυτικά προς τον χώρο μετεγκατάστασης της ΔΕΘ.

Η διεθνής εμπειρία αποδεικνύει πως η υψηλή ποιότητα μεταφοράς με την ευρυχωρία του, το χαμηλό δάπεδο για άμεση προσβασιμότητα, την ηχητική και ηλεκτρονική οπτική πληροφόρηση των επιβατών, τα πανοραμικά παράθυρα και την σύγχρονη αισθητική του, προσελκύει τους πολίτες που ταξιδεύουν ευχάριστα, αλλά και συνυπάρχουν ανεμπόδιστα με αυτό ως πεζοί στα κέντρα των πόλεων.
Η διέλευσή του σε αποκλειστικό διάδρομο κίνησης, με προτεραιότητα στα φανάρια των διασταυρώσεων, εξασφαλίζει μειωμένες καθυστερήσεις και αξιοπιστία, σε περιοχές με αυξημένες δραστηριότητες και οξυμμένα κυκλοφοριακά προβλήματα.
Παράλληλα με το σχεδιασμό του και αφού ολοκληρωθεί η κατασκευή του, ή σε κάποια σημεία του, ταυτόχρονα με την κατασκευή του, μπορούν να μελετηθούν και εφαρμοστούν μεγάλης κλίμακας πεζοδρομήσεις στο κέντρο της πόλης και όχι μόνο, που θα συμβάλλουν στην οικονομική ζωντάνια αλλά και στην πολεοδομική και αισθητική αναβάθμισή της πόλης.

Η Θεσσαλονίκη λόγω της κατασκευής του μετρό στο κέντρο της πόλης, ήδη βρίσκεται στα πρόθυρα πλήρους ακινησίας.
Προτείνουμε την άμεση χρηματοδότηση του τραμ από τους δεσμευμένους πόρους που προβλέπονται για την κατασκευή της «μικρής» υποθαλάσσιας αρτηρίας με την οποία δεν συμφωνούμε, και την έναρξη των εργασιών κατασκευής του τραμ, από τα εκτός κέντρου τμήματα.
Είμαστε σύμφωνοι υπό προϋποθέσεις για τη προβλεπόμενη ζεύξη του Θερμαϊκού , με την προϋπόθεση ότι αυτή θα λειτουργήσει ως «κλείσιμο» της εσωτερικής περιφερειακής οδού, χωρίς να επεμβαίνουμε στον ήδη διαμορφωμένο αστικό ιστό της Θεσσαλονίκης.
H Θεσσαλονίκη έχει επίσης ανάγκη τον προαστιακό σιδηρόδρομο, που θα λειτουργήσει πάνω στις υπάρχουσες γραμμές του τραίνου. H δυνατότητα των συμπολιτών μας και όχι μόνο, να μετεπιβιβάζονται από τα αστικά μέσα συγκοινωνίας σε ένα προαστιακό μέσο μεταφοράς, θα μειώσει δραστικά την ταλαιπωρία, την σπατάλη του χρόνου και ενέργειας, αλλά και τις εκατόμβες της ασφάλτου, που "πληρώνουμε" καθημερινά για την μετακίνηση προς χώρους εργασίας και ακόμη περισσότερο για τις μικρές "αποδράσεις" του Σαββατοκύριακου.
Ούτε μια μέρα χαμένη πλέον για τα έργα ενός ολοκληρωμένου δικτύου μέσων μεταφοράς στη Θεσσαλονίκη.

Η αστική θαλάσσια συγκοινωνία

Μια ρεαλιστική πρόταση, ελκυστική για τους Θεσσαλονικείς, που ακόμη δεν έγινε πραγματικότητα. Θα συνδέει την Καλαμαριά με την πόλη, το λιμάνι και δυτικά με τους Λαχανόκηπους, ενώ ανατολικά μπορεί να φτάνει στο αεροδρόμιο, Περαία , Αγία Τριάδα και την Μηχανιώνα.
Θα εξυπηρετείται από σύγχρονα, άνετα, γρήγορα, μεγάλα σκάφη και θα βοηθήσει την θαλάσσια επικοινωνία της Πόλης με τις δυτικές και τις ανατολικές περιοχές, χωρίς να επιβαρύνεται καθόλου το κέντρο.
Εξάλλου, μετά την απόλυτη ερήμωση του επιβατικού λιμένα Θεσσαλονίκης, θα διερευνηθεί η δυνατότητα δημιουργίας μιας εταιρίας λαϊκής βάσης, που θα αναλάβει όχι μόνο τη θαλάσσια αστική συγκοινωνία αλλά και τη σύνδεση της Θεσσαλονίκης με Χαλκιδική, ΒΙΠΕ, Κατερίνη και τα νησιά του Αιγαίου, στο πρότυπο άλλων ναυτιλιακών εταιριών λαϊκής βάσης.


Προτείνουμε μέτρα χαμηλού κόστους και άμεσης εφαρμογής

Η πόλη έχει ανάγκη από τις παραπάνω υποδομές. Διεκδικούμε τα «μεγάλα» έργα της πόλης, για τα οποία ο Δήμος πρέπει να έχει λόγο, αλλά δεν τα χρησιμοποιούμε ως «μεγάλα άλλοθι» όπως έκανε η απερχόμενη Δημοτική Αρχή. Επειδή τα έργα υλοποιούνται με αργούς ρυθμούς και λόγω δυσκολιών χρηματοδότησης, η πόλη πρέπει και μπορεί να ανασάνει με μέτρα χαμηλού κόστους και άμεσης εφαρμογής, όπως τα παρακάτω:

Κίνηση πεζών (καθοριστική για τη βιώσιμη πόλη):

• προστασία των πεζοδρομίων από την παράνομη στάθμευση (κορίνες, κολωνάκια) και απομάκρυνση παράνομων εμποδίων και χρήσεων.
Η νέα δημοτική αρχή βάζει σαν προτεραιότητα την αποκατάσταση της ανεμπόδιστης ροής των πεζών στους δημόσιους αστικούς χώρους (πεζοδρόμια, διαβάσεις, πεζόδρομους, πλατείες) διασφαλίζοντας σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία το ελάχιστο πλάτος πεζοδρομίου χωρίς εμπόδια.
Η εγκατάσταση με κολωνάκια σε βασικές οδούς της πόλης θα αποτρέψει σε μεγάλο βαθμό την παράνομη στάθμευση και θα βελτιώσει την εικόνα της πόλης, αλλά και την κυκλοφοριακή ικανότητα των οδών.
Τα καταστήματα εστίασης θα υποχρεούνται να αναρτούν σε εμφανές σημείο σχεδιάγραμμα με τον χώρο ανάπτυξης και τον αριθμό των τραπεζοκαθισμάτων για τον οποίο τους έχει χορηγηθεί άδεια. Όμοια υποχρέωση θα έχουν τα εμπορικά καταστήματα για τα εμπορεύματα.

• ορθή λειτουργία πεζοδρόμων με εφαρμογή κανονισμού λειτουργίας, αυστηρή επιτήρηση και πρόστιμα.
Η νέα δημοτική αρχή, οφείλει να χρησιμοποιεί τη δημοτική αστυνομία όχι μόνο για το «σάρωμα» των οδών στην προσπάθεια ανεύρεσης παρανόμως παρκαρισμένων οχημάτων, αλλά για την ουσιαστική περιφρούρηση του δημόσιου χώρου.
Θα διευκολυνθούν τα δίκυκλα με νησίδες στάθμευσης και θα αποκλειστεί η είσοδός τους στους πεζοδρόμους.

• πεζοδρομήσεις οδών (αρχικά πιλοτική).
Στα πλαίσια της αναβάθμισης της ποιότητας ζωής των πεζών, οι πεζοδρομήσεις μέσα στην πόλη παίζουν καθοριστικό ρόλο. Η συγκέντρωση των μελετών που έχουν γίνει προς αυτή την κατεύθυνση και η άμεση υλοποίηση πεζοδρομήσεων, κατόπιν του ελέγχου των επιπτώσεων της λειτουργίας αυτών είναι ο άμεσος στόχος της νέας δημοτικής αρχής σε επίπεδο κυκλοφορίας

• αυστηρότερη επιτήρηση σε κρίσιμα σημεία (ράμπες, διαβάσεις πεζών, χώροι ανάπτυξης τραπεζοκαθισμάτων).
Η εισαγωγή νέων τεχνολογιών στον έλεγχο της στάθμευσης, θα δώσει τη δυνατότητα στη Δημοτική Αστυνομία να αφιερώσει περισσότερο χρόνο στην αστυνόμευση χώρων και σημείων όπου σήμερα παρατηρούνται σημαντικά προβλήματα στην κυκλοφορία των πεζών και των ΑΜΕΑ, όπως ράμπες και διαβάσεις

• πύκνωση διαβάσεων πεζών και αναβάθμιση της ασφάλειάς τους.
Πρώτη προτεραιότητα μας είναι η αξιολόγηση, ο επανασχεδιασμός και η αναβάθμιση των διαβάσεων με σκοπό τη βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας και προσβασιμότητας των πεζών και ΑΜΕΑ στην κίνηση τους στην πόλη. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με διαγραμμίσεις διαβάσεων σε όλες τις διασταυρώσεις που διασχίζονται από πεζούς, με ανυψωμένες διαβάσεις πεζών σε μη κεντρικούς δρόμους, με κατασκευή διαχωριστικής νησίδας σε οδούς διπλής κατεύθυνσης όπου αυτό είναι δυνατόν και με τοποθέτηση χρονομέτρου σηματοδοτών, σε κεντρικές αρτηρίες για την ελαχιστοποίηση των ατυχημάτων με πεζούς.

• διαδραστικός χάρτης μελανών σημείων
Κατάρτιση και συνεχής ενημέρωση χάρτη μελανών σημείων πεζοδρομίων, πεζοδρόμων και διαβάσεων όπου θα σημειώνονται τα προβλήματα. Στον χάρτη θα μπορούν και οι πολίτες, μέσω του διαδικτυακού χώρου του Δήμου, να υποδεικνύουν τα προβλήματα που εντοπίζουν.

• δημιουργία γραφείου πεζών
Το γραφείο πεζών θα παρακολουθεί τον διαδραστικό χάρτη , θα επιτηρεί τη συνέχεια και το ανεμπόδιστο των ροών διέλευσης πεζών, θα δέχεται τις επισημάνσεις και καταγγελίες των δημοτών και θα ασχολείται με την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών για θέματα δικαιωμάτων και υποχρεώσεων των πεζών, κυκλοφοριακής συμπεριφοράς των οδηγών, προώθησης εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης, μείωσης της αλόγιστης χρήσης του Ι.Χ., σεβασμού στους πεζούς, ποδηλάτες και ευάλωτους χρήστες, ενθάρρυνσης της πεζή μετακίνησης, της μετακίνησης με ποδήλατα και Μ.Μ.Μ. και γενικά θέματα για την κατανόηση από τους πολίτες της αξίας και της αναγκαιότητας της βιώσιμης κινητικότητας που θα έχει σαν αποτέλεσμα την συμμετοχή τους στην βελτίωση της ποιότητας ζωής στον αστικό χώρο.

• διαμόρφωση εισόδων σχολικών κτηρίων
Σε πρώτη φάση, ο Δήμος Θεσσαλονίκης θα διαμορφώσει τις εισόδους σχολικών κτηρίων και θα διασφαλίσει την απελευθέρωση διαβάσεων και πεζοδρομίων γύρω από αυτά, έτσι ώστε να υπάρξει μεγιστοποίηση της ασφάλειας των μαθητών κατά την είσοδο και έξοδο αυτών από τα σχολικά συγκροτήματα

Ποδήλατα:

• άμεση επένδυση σε ανακατασκευή ποδηλατοδρόμων με μόνιμο χαρακτήρα.
Επανασχεδιασμός και επέκταση των ποδηλατόδρομων της πόλης, με μόνιμη κατασκευή, η οποία να εξασφαλίζει την ασφάλεια των ποδηλατών και να αποτελεί μέρος ενός ολοκληρωμένου δικτύου εντός των ορίων του Δήμου Θεσσαλονίκης ελεύθερο από εμπόδια κάθε είδους.

Διαχείριση κυκλοφορίας:

• βελτίωση κίνησης απορριμματοφόρων
Επανασχεδιασμός της κίνησης των απορριμματοφόρων σε ώρες όπου η επίπτωση της κίνησής τους είναι η μικρότερη δυνατή στα υπόλοιπα οχήματα

• φορτοεκφόρτωση με αυστηρό πρόγραμμα υπό τον έλεγχο του δήμου.
Απόλυτη προτεραιότητα να ελεγχθεί το ωράριο τροφοδοσίας των καταστημάτων παντός τύπου. Στόχος είναι να αποκλεισθεί πλήρως, σε 24ωρη βάση, το παρκάρισμα σε λεωφορειολωρίδες και ποδηλατόδρομους, αλλά και το διπλοπαρκάρισμα των φορτηγών τροφοδοσίας, καθώς και η αποτελεσματική διαχείριση του ωραρίου φορτοεκφορτώσεων από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου. Με τον ανασχεδιασμό και την ορθή, μηχανογραφημένη διαχείριση των ζωνών φορτοεκφόρτωσης θα μπορούσε, εν δυνάμει, να αποφευχθεί η λύση της υποχρεωτικής νυχτερινής (μεταμεσονύχτιας) παράδοσης, κάτι που θα επιβαρύνει ιδιαίτερα (και περισσότερο) τις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις.

Στάθμευση:

• επέκταση μέτρου ελεγχόμενης στάθμευσης και κάρτας κατοίκου.
Η Πρωτοβουλία είναι απόλυτα σύμφωνη με το ΥΠΟΜΕΔ για την ανάγκη επικαιροποίησης του ενιαίου σχεδίου στάθμευσης για τη Θεσσαλονίκη, έτσι ώστε να πάρει μια ανάσα η πόλη, από το πρόβλημα της στάθμευσης. Σε αυτό θα πρέπει να προβλέπονται θύλακες στάθμευσης για δίκυκλα ανά τακτά διαστήματα, για την εξάλειψη του φαινομένου της στάθμευσης δικύκλων πάνω σε πεζοδρόμια. Επιπλέον θα πρέπει να εξεταστεί η επέκταση του μέτρου της ελεγχόμενης στάθμευσης με ταυτόχρονη έκδοση νέων καρτών κατοίκου για τις υπό επέκταση περιοχές


• αξιοποίηση δημοτικών οικοπέδων και εγκαταλελειμμένων χώρων.
Δημιουργία χώρων στάθμευσης σε δημοτικά οικόπεδα και εγκαταλελειμμένα οικόπεδα με κατασκευές φιλικές προς το περιβάλλον και χωρίς να καταλαμβάνεται ο δημόσιος χώρος.

• ένταξη στο ΕΣΠΑ συστημάτων για αποδοτικότερο έλεγχο στάθμευσης.
Η απορρόφηση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ θα έπρεπε να είναι αυτονόητη για κάθε Δημοτική Αρχή. Στη συγκεκριμένη περίπτωση ο Δήμος θα κινηθεί για την ένταση σε ΕΣΠΑ συστημάτων που θα επιτρέπουν τον αποδοτικότερο έλεγχο της στάθμευσης με χρήση νέων τεχνολογιών (π.χ. ειδοποιήσεις κενών θέσεων για τους μόνιμους κατοίκους μέσω SMS, ηλεκτρονική πληρωμή για ελεγχόμενη στάθμευση, κλπ).

• απαιτούμε από το Υπουργείο να αρθεί άμεσα η απαγόρευση του δικαιώματος από το Δήμο κατασκευής υπόγειων parking (που ισχύει μόνο σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πειραιά).
Ο Δήμος θα διεκδικήσει από το ΥΠΟΜΕΔ την αρμοδιότητα για την επίσπευση των διαδικασιών που απαιτούνται για τη δημιουργία χώρων στάθμευσης, καθώς η άμεση υλοποίηση τους είναι προϋπόθεση για την διαμόρφωση του δημόσιου χώρου.

Άλλα:

• δημιουργία κέντρου εξυπηρέτησης μετακινουμένων.
Αντίστοιχο γραφείο λειτουργεί με επιτυχία στο Δήμο Καλαμαριάς. Το γραφείο θα ενημερώνει τους επιβάτες για τις δυνατότητες μετακίνησης που έχουν εντός της πόλης της Θεσσαλονίκης, ενώ θα είναι δυνατός και ο δυναμικός σχεδιασμός του ταξιδιού με χρήση ΜΜΜ.

• καθιέρωση μέρας χωρίς αυτοκίνητο σε εβδομαδιαία βάση (αποκλεισμός / πεζοδρόμηση ιστορικού κέντρου ή βασικών δρόμων σε γειτονιές).
Σε συνεννόηση με τον εμπορικό κόσμο της Θεσσαλονίκης, θα προταθεί η καθιέρωση μίας τουλάχιστον μέρας, στην οποία θα απαγορεύεται η χρήση του ΙΧ εντός του ιστορικού κέντρου της πόλης. Στις 22.09.2010 “παγκόσμια ημέρα χωρίς αυτοκίνητο” που εφαρμόστηκε η πιλοτική πεζοδρόμηση του κέντρου, επιτεύχθηκε μείωση των ρύπων στο κέντρο έως και 96% (εφημερίδα Ελευθεροτυπία 28-9-2010).

• θεσμοθέτηση κυκλοφοριακού μοντέλου για εξέταση επιπτώσεων και σκοπιμότητας παρεμβάσεων.
Η Πρωτοβουλία για τη Θεσσαλονίκη είναι υπέρ της δημιουργίας ενός κυκλοφοριακού μοντέλου του οποίου η ευθύνη της διαχείρισης θα ανήκει σε έναν από τους φορείς της πόλης (π.χ. ΟΡ.ΘΕ), έτσι ώστε να δίνεται η δυνατότητα στους ΟΤΑ του ΠΣΘ να αξιολογούν τις επιπτώσεις από τις προτάσεις αλλαγής του οδικού δικτύου (πεζοδρομήσεις, μονοδρομήσεις, αναπλάσεις, ποδηλατόδρομοι, επεκτάσεις λεωφορειολωρίδων, κλπ)

• παζάρι ογκωδών αντικειμένων μια μέρα της εβδομάδας στην οποία θα λειτουργεί και το αντίστοιχο τμήμα αποκομιδής του δήμου.

Ιδέα η οποία λειτουργεί με επιτυχία στην πόλη της Βαρκελώνης και έχει ως αποτέλεσμα την ζωντάνια της πόλης στις απογευματινές – βραδινές ώρες και διευκολύνει τη λειτουργία των οχημάτων αποκομιδής ογκωδών αντικειμένων. Για την υλοποίηση αυτής της πρότασης, θα πρέπει να υπάρχει συνεννόηση και με το αντίστοιχο τμήμα του Δήμου

• θέσπιση κανονισμού λειτουργίας πεζοδρόμων, πλατειών και δημόσιων χώρων
Κατάρτιση Κανονισμού Λειτουργίας πεζοδρόμων, πλατειών και δημόσιων χώρων κίνησης πεζών, που θα ρυθμίζει και την τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων αλλά και θέματα όπως τα ωράρια λειτουργίας τους, τις φορτοεκφορτώσεις, την πρόσβαση οχημάτων ανάγκης, τα πρότυπα των τραπεζοκαθισμάτων και των σκιάστρων, τον φωτισμό, τον έλεγχο των οχλήσεων και άλλα κρίσιμα για την ομαλή λειτουργία τους θέματα.

• Τα ταξί της πόλης.
O δήμος έχει άμεσο ενδιαφέρον για τον εκσυγχρονισμό και την καλύτερη παροχή υπηρεσιών από τα ταξί της πόλης. Γι' αυτό συνεργάζεται με τις ενώσεις ιδιοκτητών και οδηγών ταξί, για την επαναλειτουργία της πιάτσας των ταξί σε σύγχρονη βάση που να εξυπηρετεί πολίτες και οδηγούς καθώς και για τον εξοπλισμό των ταξί με σύγχρονα μέσα επικοινωνίας που, εκτός από την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών, θα παρέχουν δυνατότητες άμεσης ειδοποίησης σε περίπτωση κινδύνου για τον οδηγό.

No comments: