Friday, June 21, 2013

Ταξί: Πάνω απ' όλα το συμφέρον της πόλης

Τις προηγούμενες μέρες, με πρωτοβουλία του δήμου Θεσσαλονίκης έγινε ευρεία σύσκεψη όλων των αρμόδιων φορέων της πόλης, προκειμένου να βρεθεί μία λύση για το τεράστιο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα ταξί με τους χώρους στάθμευσης, αλλά και τις λεωφορειολωρίδες στις οποίες σταθμεύουν παράνομα, με αποτέλεσμα τη δυσχέρεια στην κίνηση του μοναδικού μαζικού μέσου μεταφοράς της πόλης, δηλαδή του λεωφορείου. Με αφορμή και την επίσκεψη των ιδιοκτητών ταξί «Ο Ερμής» στο δημοτικό συμβούλιο της Δευτέρας, ας δούμε τι πραγματικά έγινε.

Στην σύσκεψη δώσανε το παρόν ο Δήμος Θεσσαλονίκης, η Αντιπεριφέρεια Θεσσαλονίκης, η Τροχαία, ο ΟΑΣΘ, ο ΣΑΣΘ, το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΚΕΤΑ, ο «Ερμής», το Επαγγελματικό Επιμελητήριο και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της Θεσσαλονίκης.

Ο «Ερμής» από την αρχή προσήλθε στη συζήτηση με την επιμονή του για δημιουργία πιατσών για 60 οχήματα στην αριστερή μεριά της Τσιμισκή και περίμενε να δει ποια θα ήταν η πρόταση του Δήμου Θεσσαλονίκης. Οι υπηρεσίες του Δήμου Θεσσαλονίκης παρουσίασαν την πρόταση τους που προβλέπει τη δημιουργία περίπου 70 νέων θέσεων στο ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, αλλά όχι στο αριστερό τμήμα της Τσιμισκή. Η Τσιμισκή, εκτός από βασική οδό του κέντρου της πόλης, αποτελεί και συνδετήρια οδό του ανατολικού με το δυτικό μέρος του ΠΣΘ. Από κυκλοφοριακή άποψή είναι μία οδός όπου δεν νοείται η νομιμοποίηση της παράνομης στάθμευσης. Εξάλλου και το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας κατέθεσε τις επιφυλάξεις του για το αν και κατά πόσο θα μπορούσε να περάσει μία τέτοια απόφαση νομιμοποίησης, βάσει των ευρωπαϊκών οδηγιών κατάταξης των οδικών δικτύων.

Ο ΣΑΣΘ και ο ΟΑΣΘ κατέθεσαν την άποψη τους από την καθαρά συγκοινωνιακή οπτική και επεσήμαναν την επιφυλακτικότητά τους για το αν και κατά πόσο θα ήταν δόκιμη μία λύση αριστερά στην Τσιμισκή αν και οι ίδιοι ομολόγησαν ότι θα μπορούσαν να είναι ικανοποιημένοι με οποιαδήποτε λύση έπαιρνε τα ταξί από τη λεωφορειολωρίδα.

Ο αντιπεριφερειάρχης κ. Τσαμασλής, είχε ίσως την πιο ξεκάθαρη θέση από τους παρευρισκόμενους, άποψή που είχα και εγώ προσωπικά, ότι δεν υπάρχει σενάριο πιάτσας αριστερά στην Τσιμισκή και ότι ο ίδιος δεν θα το υπέγραφε ακόμα και αν του ερχόταν ως εισήγηση.

Η Τροχαία, διατύπωσε και αυτή τις επιφυλάξεις της για τη λογική της δημιουργίας πιατσών στην Τσιμισκή, παρόλο που θα της έλυνε το πρόβλημα της αστυνόμευσης της λεωφορειολωρίδας, ενώ οι εκπρόσωποι των δύο επιμελητηρίων ανέφεραν την πεποίθηση τους ότι πρέπει να διατηρείται καθαρή η Τσιμισκή από τα οχήματα, όποια και αν είναι αυτά, αν και ο εκπρόσωπος του επαγγελματικού επιμελητηρίου διατύπωσε την άποψη ότι αν είναι αδύνατο να βρεθεί λύση στο θέμα της αστυνόμευσης γενικά, δεν βλέπει τον λόγο να μην πάνε στην αριστερή πλευρά της Τσιμισκή.

Επί της ουσίας, δηλαδή, υπήρχε μία γενικευμένη άρνηση των παρευρισκομένων να υιοθετήσουν την πρόταση των ταξί, ενώ αντιθέτως οι προτάσεις της υπηρεσίας του Δήμου Θεσσαλονίκης έγιναν δεκτές από όλους είτε καθ’ ολοκληρίαν είτε με παρατηρήσεις. Αυτή η άρνηση θεωρήθηκε από τον «Ερμή» ως casus belli και έτσι φτάσαμε στην παρουσία τους στο δημοτικό συμβούλιο της Δευτέρας.
Δεν μου άρεσε η στάση του «Ερμή» στο δημοτικό συμβούλιο. Κατανοώ τον “προβληματισμό” τους για το γεγονός ότι δεν υιοθετείται η άποψή τους, αλλά νομίζω ότι όταν όλοι οι αρμόδιοι φορείς διαφωνούν, τότε δεν μπορεί να είναι στραβός ο γιαλός. Επιπλέον, διατυπώσεις του τύπου «νίπτουμε τας χείρας μας για οτιδήποτε προκύψει στους δρόμους από αύριο», είναι σίγουρο ότι δεν βοηθούν στην επίλυση του προβλήματος, που είναι και το ζητούμενο.

Ακολούθησαν προσωπικές επιθέσεις στον Μπουτάρη γιατί τους «υποσχέθηκε» τη λύση που επιθυμούσαν, αν και ο Δήμαρχος κατέστησε από την αρχή σαφές ότι ναι μεν δεν τον ενοχλεί ιδιαίτερα το ταξί αριστερά στην Τσιμισκή, αλλά δεν είναι δικό του μαγαζί ο Δήμος. (Περίεργο να ακούς την αλήθεια, όσο και αν είναι σπάνιο)

Στη συνέχεια έγινε αναφορά για την προφορική πρόταση (κατόπιν συζήτησης με την Υπηρεσία) που τους κατέθεσα για παραχώρηση όλης της Μητροπόλεως  από Δραγούμη μέχρι Κούσκουρα, με αντάλλαγμα να αποζημιώσουν οι ίδιοι τις χαμένες θέσεις για τα ΙΧ σε αυτό το μήκος σε parking εκτός οδού για ευπαθείς κοινωνικές ομάδες που ένουν στο κέντρο της πόλης. Μία πρόταση που θα αντιστοιχούσε σε 3€ μηνιαία συμμετοχή για κάθε ένα από τα 2000 ταξί της Θεσσαλονίκης και θα έδινε και στην διοίκηση του Δήμου τη δυνατότητα να κοιτάξει στα μάτια τους κατοίκους της πόλης. Εδώ είναι και η διαφορά στην αντίληψη που έχουμε για το θέμα με τον Ερμή. Η δική μας δουλειά δεν είναι να εξυπηρετήσουμε το συμφέρον του ταξί. Η δική μας δουλειά είναι εξυπηρετήσουμε το συμφέρον της πόλης γενικά. Και όταν λέμε πόλη, εννοούμε συνολικά ταξί, ΟΑΣΘ, κατοίκους, καταστήματα, πεζούς,

Θα επανέλθουμε στο θέμα σύντομα με κάποιες διορθώσεις, καθώς στις πιάτσες εκτός κέντρου υπάρχει σχετική συμφωνία και θα επιμείνουμε και στη δημιουργία «αποθηκών», καθώς ο κάθε κλάδος πρέπει να προσαρμόζεται στις ανάγκες της εποχής και της τεχνολογίας. Ως συγκοινωνιολόγος με 10ετή εμπειρία στον ιδιωτικό τομέα γνωρίζω ότι μία τέτοια λύση μπορεί να λειτουργήσει, αρκεί να υπάρχει συνεννόηση και σεβασμός μεταξύ των οδηγών ταξί. Εξάλλου, τα ραδιοταξί διαθέτουν ήδη την τα μέσα για να λειτουργήσουν κατ’ αυτόν τον τρόπο. Σε κάθε περίπτωση, όταν υπάρχει ένα πρόβλημα τέτοια έκτασης, ικανή και αναγκαία συνθήκη για να βρεθεί λύση είναι να υπάρχουν αμοιβαίες υποχωρήσεις. Μέχρι σήμερα, υποχωρήσεις έχουν γίνει στην ουσία μόνο από την μία πλευρά. 

* Το άρθρο δημοσιέτηκε στην εφημερίδα Καρφίτσα (22/6/2013, http://www.karfitsa.gr/2013/06/22/doulia-mas-ine-na-exipiretisoume-to-simferon-tis-polis-ke-ochi-ton-taxi/ )

No comments: