Monday, April 9, 2012

To σημαντικό (αλλά μισό) βήμα του Μαγκριώτη για τα υπόγεια parking και η βιώσιμη ανάπτυξη μέσω ΣΔΙΤ.

Την προηγούμενη εβδομάδα, ο υφυπουργός Υποδομών κ. Μαγκριώτης, έκανε το σημαντικό βήμα και μετέφερε την αρμοδιότητα για κατασκευή υπόγειων parking κάτω από κοινόχρηστους χώρους στο Δήμο Θεσσαλονίκης. Αυτό όμως είναι το μισό βήμα. Το άλλο μισό, που είναι όμως και το πιο σημαντικό, είναι η εξασφάλιση χρηματοδότησης για την κάλυψη μέρους του κόστους της κατασκευής των parking από εθνικούς ή κοινοτικούς πόρους της περιόδου 2014-2020. Το υπόλοιπο κόστος ασφαλώς και θα καλυφθεί από τον ιδιωτικό τομέα. Αυτό σημαίνει ΣΔΙΤ (σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα) και έτσι πρέπει να λειτουργήσει στην συγκεκριμένη περίπτωση. Πιο αναλυτικά:

Ας πάρουμε για παράδειγμα το κέντρο της πόλης όπου είναι και η μοναδική, προς το παρόν, περιοχή της Θεσσαλονίκης που λειτουργεί η κάρτα κατοίκου. Η κάρτα κατοίκου προσφέρει δωρεάν στάθμευση στους κατοίκους, ΕΦΟΣΟΝ όμως βρεθεί τέτοια θέση παρά την οδό. Και αυτό είναι σαφές σε όλους μας αφού η ζήτηση είναι πολύ μεγαλύτερη από την προσφορά, γι αυτό και οι μεγάλες καθυστερήσεις στην εύρεση θέσης στάθμευσης στις περισσότερες των περιπτώσεων.

Αν ρωτήσουμε τον κόσμο που ζει στο κέντρο, τι ποσό θα ήταν διατεθειμένοι να πληρώνουν τον μήνα προεκειμένου να έχουν ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΗ θέση στάθμευσης κοντά στο σπίτι τους, οι απαντήσεις που θα δοθούν θα ποικίλλουν αναλόγως με τα κριτήρια που έχει ο καθένας. Κάποιοι θα πουν ότι δεν είναι διατεθιμένοι να δίνουν ούτε 10€, κάποιοι θα πουν ότι δίνουν και 300€. Ο τρόπος με τον οποίο θα μπορούσε να γίνει αυτή η διαστρωμάτωση στην τιμολογιακή πολιτική, είναι κάτι που μπορεί και πρέπει να μελετηθεί από το Δήμο Θεσσαλονίκης προκειμένου να υπάρχει μία κοινωνική δικαιοσύνη (π.χ. βάσει εισοδηματικών κριτηρίων). Από αυτή τη διαδικασία μπορεί να εξασφαλιστεί η συνεισφορά του ιδιωτικού τομέα, η οποία θα πηγαίνει στην εταιρία ή όμιλο εταιριών που θα είναι ανάδοχος του έργου κατασκευής ενός τέτοιου υπόγειου parking. Βεβαίως όχι ες αεί, αλλά μέχρι να καλυφθεί η προσφορά του Αναδόχου. Μετά την αποπληρωμή του Αναδόχου, αυτό το ποσό μπορεί να πηγαίνει προς άλλα έργα υποστήριξης της βιώσιμης ανάπτυξης της πόλης.

Όσοι είναι μηχανικοί, γνωρίζουν ότι το συνολικό κόστος κατασκευής (και λειτουργίας) ενός υπόγειου parking είναι μεγαλύτερο (πολύ ή λίγο εξαρτάται από το είδος του έργου) από το ποσό που θα είναι διατεθιμένοι να προσφέρουν οι ιδιώτες (οι κάτοικοι δηλαδή) προς αυτή την κατεύθυνση. Και εδώ μπαίνει η υποχρέωση της εκάστοτε κυβέρνησης να αξιολογήσει τι σημαίνει έργο δημόσιας επένδυσης και ανάπτυξης. Η εκάστοτε κυβέρνηση, λοιπόν, ΠΡΕΠΕΙ να συνεισφέρει με τη διαφορά του ποσού που απαιτείται για το κόστος κατασκευής. Αυτό είναι δημόσια και αναπτυξιακή επένδυση. Η μέχρι τώρα εμπειρία έχει δείξει ότι με τη συμμετοχή στις επενδύσεις μόνο από τον ιδιώτη, είναι τέτοιος ο οικονομικός προγραμματισμός στην τιμολογιακή πολιτική για να βγει βιώσιμο το έργο, όπου ο απλός κόσμος δεν έχει τη δυνατότητα να πληρώσει. Κατά συνέπεια, πολλά parking παραμένουν και θα παραμένουν άδεια.

Η συνεισφορά στο κόστος από την πολιτεία με σκοπό τη συγκράτηση των τιμών στάθμευσης σε υπόγεια parking, άρα και τη βιωσιμότητα της επένδυσης, θα δώσει στο Δήμο Θεσσαλονίκης τη δυνατότητα με πολύ μεγαλύτερη ευκολία να μπορέσει να αλλάξει την εικόνα της πόλης. Αφενός θα εξασφαλίζει θέση σταθμευσης στους κατοίκους. Αφετέρου, θα μπορέσει να αποδώσει το χώρο που καταλαμβάνεται ΣΗΜΕΡΑ από τα παρκαρισμένα ΙΧ στους πολίτες είτε μέσω κατασκευής ποδηλατοδρόμων, είτε μέσω διαπλάτυνσης πεζοδρομίων για τις ανάγκες των πεζών αλλά και καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, είτε μέσω πεζοδρομήσεων, είτε μέσω αύξησης των χώρων πρασίνου, είτε μέσω οποιασδήποτε άλλης δράσης που θα έχει ως αποτέλεσμα τη βιώσιμη ανάπτυξη της πόλης.

No comments: